Zdravá cereální snídaně

Zdravá cereální snídaně

Určitě ano. Mnozí z nás podlehli trendu zdravého životního stylu a hledají a zkoušejí pro sebe nevhodnější snídani. Na výrobcích se slovo cereálie objevuje ve všech pádech. Ale co vlastně znamená? Ceres byla řecká bohyně sklizně a zemědělství a cereálie znamenají výrobek vyrobený z obilovin, což může být produkt méně i více zdravý, a proto bychom si měli umět vybrat. Čím výrobek obsahuje více celých zrn, tím je zdravější, protože povrchové vrstvy zrna obsahují řadu vitamínů, minerálů, enzymů a dalších pro organismus výhodných látek tzv. fytoprotektivních látek, které dávají výživu a chrání naše buňky. K snídani bychom si tedy v ideálním případě měli vybrat celozrnný chléb se sýrem, šunkou, tvarohovou pomazánkou apod. spolu s ovocem či zeleninou nebo nějaké „musli“.

Celozrnný výrobek by měl dle norem obsahovat 80% celozrnné mouky a nejlépe ho poznáme, že je hutnější, vlhčí, těžší a v řezu obsahuje zrna. Tmavé pečivo – různé bulky, rohlíky jsou většinou tzv. vícezrnné, kde dle normy je kolem 5% zrn a pečivo je většinou dobarvované praženým ječmenem, žitem nebo karamelem a pro větší efekt posypané několika zrny na povrchu výrobku.

A co musli, jaké vybrat? Čtěme etikety či zakupme jedno či vícedruhové obyčejné vločky, které nám udělají nejlepší „službu“. Různé směsi vloček v lákavých obalech mohou obsahovat různé příměsi: sušené ovoce, přídavek cukru, ořechy, čokoládu či ty nejchutnější – křupavé či zapékané musli – i tuk.

Posnídat můžeme obyčejné vločky buď v podobě kaše vařené ve vodě či mléce s přídavkem mleté skořice (upravuje metabolismus tuků a cukrů) či vločky s jogurtem. Obě varianty kombinujeme se sezónním ovocem a v zimě např. je možno povařit spolu s vločkami jablko. Pokud si linii tolik hlídat nepotřebujeme můžeme přidávat i oříšky, mandle, ev. kokosové plátky či kousek hořké čokolády ev. nejrůznější semínka. Po takovéto snídani většina z nás již nesvačí, cítí se dobře najezená a netrápí nás chutě na sladké jako po konzumaci jednoduchých cukrů (toust či jiné bílé pečivo, sladké musli či instantní kaše). Klasické vločky mají příznivý glykemický index (GI), tzn. že hladina krevního cukru se udržuje nižší a je stabilnější než po konzumaci potravin s převahou jednoduchých cukrů (piškot, bílé pečivo vč. toastového chleba), kdy záhy přichází hlad i chuť na něco sladkého. Podobně jako jednoduché cukry funguje i instantní vločková kaše. Glykemický index se s každou další úpravou zvyšuje, takže je pro nás výhodnější jíst co nejméně upravené v tomto případě vločky či lépe celozrnný chleba než chleba obyčejný.



Spočítat BMI PROGRESS MEDICAL

© 2017, OB klinika a.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na Profesionální CMS | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑