Prevence obezity školáků

Prevence – nejefektivnější způsob, jak řešit narůstající nadváhu a obezitu v dětské populaci a zabránit jejímu vzniku. Co ale dělat, když už prevence nestačí a musíte obezitu léčit? Dochází vám nápady, jak začít a co je nejdůležitější? 

Nejdříve si položme otázku - proč je obezita tak nebezpečná především u dětí?

Je to právě z toho důvodu, že obézní dítě se v 70-80 % stane obézním dospělým, u kterého se projeví zdravotní komplikace spojené s obezitou. Konkrétně to znamená riziko v podobě vysokého tlaku, cukrovky 2. typu, infarktu, mrtvice a některých typů nádorů. Spolupodílejícím se faktorem na vzniku nadváhy a obezity je nedostatek pohybu.

1) Nečekejte, že dítě „z toho vyroste“

 Moderní životní styl s nonstop nabídkou energeticky bohatého jídla, uspěchaností, větší mírou stresu a nedostatkem běžného pohybu. To vše není záležitostí pouze dospělých, ale dotýká se i dětí.

2) Nesvádějte vše na geny

Svádět tloušťku dítěte na genetiku také často nemůžeme. Geneticky podmíněné obezity je  jen několik málo procent. Podíl genetiky na obezitě je cca 40-60 %, ale ostatní práce je na nás. Po rodičích děti dědí především dispozice ke špatným stravovacím návykům.

3) Buďte vzorem!

Děti od svých rodičů často přebírají mnohé zvyky, které pak mají hluboko zafixované ve svých vzorcích chování. V našem případě se jedná o tyto:

  • dlouhodobě nadměrný energetický příjem
  • nevyváženost živin v potravě
  • způsob trávení volného času (aktivní a pasivní)

Navíc pokud i rodiče mají problém se svou hmotností, dítě toto prostředí vnímá jako normu. To následně ovlivňuje i jeho výběr kamarádů a později partnerů, kteří se chovají podobně. Vzniká tak začarovaný kruh. Nejdůležitějším a nejúčinnějším prvkem ve výchově je tedy nápodoba. Malé děti jsou jako „opičky“ a velmi rády napodobují gesta, věty a slova a jsou zkrátka zrcadlem každého rodiče.

4) Pravidelný pohyb!

Chůze přestala být běžným prostředkem přesunu z místa na místo. Časový tlak nás nutí volit jiné způsoby „dopravy“, abychom ušetřili čas. Náročnost běžného dne školáka, který je převážen na nejrůznější kroužky, vede ke zvýšené únavě a ta vede k volbě pasivního odpočinku – tedy sezení u televize či počítače. Nadměrné psychické zatížení může být doprovázeno další nadbytečnou konzumací energeticky bohatých a výživově prázdných pochutin.

5) Stravujte se chytře

Kde se tedy ukrývá tajemství správné potravy, co konkrétně by děti měly jíst?

  • upravte množství sladkostí a sladkých nápojů - i ovoce může být přece vynikajícím dezertem! Upřednostňuje-li dítě sladkou chuť, bylo by vhodné mu k snídani či svačině nabídnout vhodné cereálie s čerstvým ovocem.
  • celozrnné cereálie a obsah bílkoviny v mléčných výrobcích zasytí na delší dobu a navíc tělu poskytnou i potřebnou výživovou hodnotu.
  • zahrňte vhodné zdroje bílkovin: libové maso, mléčné výrobky, vejce
  • naučte děti ke každé porci jídla přidávat ovoce nebo zeleninu
  • dbejte na pravidelnost stravování a na čerstvost potravin

6) Společné jídlo

Veďte děti k mottu „snídaně je základ!“ Společná příprava jídla je nejen moc pěkná forma, jak s dětmi strávit společný čas, ale také prospívá zdravému stravování. Naučte děti snídat a buďte jejich vzorem, protože co se v mládí naučí, ve stáří jako když najdou!

Závěrem vždy pamatujte – dodržovat tyto body je základ, ale bez spolupráce širší rodiny žádné redukční pobyty či přednášky ve škole dítěti nepomohou.

Obézní rodiče mají třikrát častěji obézní děti. Toto si rodiče musí uvědomit a rozhodnout se pro změnu životosprávy celé rodiny a být dítěti oporou a příkladem. Naší snahou by měla být – pokud je to potřeba – změna životního stylu celé rodiny.

Nesmíme zapomínat, že jde o cestu zdlouhavou, musíme být trpěliví a netraumatizovat dítě neúměrným tlakem na hubnutí za každou cenu.



Spočítat BMI PROGRESS MEDICAL

© 2017, OB klinika a.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na Profesionální CMS | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑