Luštěniny pro začátečníky

Luštěniny pro začátečníky

Většinu lidí nabídka luštěniny jako pokrmu příliš nenadchne, povinně vydrží novoroční čočku, možná někdy fazolovou polévku a to je vše. Že by to byl důsledek bezmasých pondělků ve školní jídelně? Je to škoda, na trhu je velká nabídka nejrůznějších druhů luštěnin, které jdou chutně upravit modernějším způsobem, než jsme zvyklí a nejen jako samostatný pokrm, ale jako přídavek do zeleninových salátů, pomazánky, polévky, zavářky do zeleninových polévek, zeleninových směsí apod.

Proč bychom měli luštěniny zařadit do našeho jídelníčku? Luštěniny jsou bohaté na řadu vitamínů (zejm. vit. skupiny B), minerálů (zejm. Fe), vlákninu, ale zejména jsou cenným zdrojem rostlinné bílkoviny. Bílkovinu potřebujeme všichni jako stavební látku pro naši obranyschopnost, stavbu tkání, hormonální funkce apod. Bílkoviny mají největší sytící schopnost, proto jsou výhodné v redukčním či racionálním jídelníčku, abychom neměli chuť na sladké či jiné nevhodné potraviny či se nepřejídali.

Jedním z důvodů, proč většina z nás luštěniny téměř nejí, je, že je neumíme dobře připravovat, další důvodem je, že některé lidi luštěniny nadýmají a třetí, že příprava pokrmu z luštěnin je zdlouhavá (namáčení, dlouhé vaření…). Všem důvodům můžeme čelit.

Recept na polévku z červené čočky

Pro začátečníky je ideální surovinou červená čočka. Červená čočka vyřeší všechny 3 výše zmíněné argumenty proti luštěninám – dobře chutná, nenadýmá, nemusí se předem namáčet a je rychle uvařená.

Například polévka z červené čočky má řadu variant a fantazii se meze nekladou: nadrobno nakrájenou cibuli a kořenovou zeleninu orestujeme na olivovém, řepkovém oleji či kousku másla, přidáme opláchnutou červenou čočku (150mg), zalijeme zeleninovým vývarem a asi 15 min povaříme, okořenit můžeme např. koriandrem, citronovou šťávou, solí nebo přidat stroužek česneku, na špičku nože šafránu nebo kurkumu či kari ev. římský kmín. Namísto orestování kořenové zeleniny můžeme použít jen mrkev, do polévky lze přidat i brambor. Polévku můžeme rozmixovat tyčovým mixérem. Někdo na zjemnění chuti přidává trošku kokosového mléka.

Dobrou chuť…



Spočítat BMI PROGRESS MEDICAL

© 2017, OB klinika a.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na Profesionální CMS | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑